Aktuelles

Lehrstuhl BiGsI on Stage in Nashville

[01.10.2025]

Das BiGsI-Team freut sich über die Annahme des Papers “We Don’t Need No Education”-al Technology – Teachers’ Implicit Attitudes in the Use of Learning Management Systems zur Präsentation auf der International Conference on Information Systems (ICIS) 2025 in Nashville.


In einer experimentellen Studie mit 115 Lehrkräften in Hessen zeigen wir, dass implizite Einstellungen gegenüber Learning Management Systemen (LMS) eine zentrale Rolle für deren tatsächliche Nutzung spielen. Unsere Ergebnisse verdeutlichen, dass eine bloße Verpflichtung zur Verwendung von LMS nicht ausreicht, um deren Potenziale in der Bildung voll auszuschöpfen.

Autor*innen des Papers sind Lukas Florian Bossler, Florian Wetterling, Thomas Langer und Univ.-Prof. Dr. Julia Krönung. Der Lehrstuhl bedankt sich insbesondere bei Thomas Langer, der im Rahmen seiner Masterarbeit einen großen Teil der im Paper verwendeten Daten erhoben hat.

Lukas Florian Bossler wird das Paper im Dezember in Nashville präsentieren.

Nachfolgend der englischsprachige Abstract des Papers:

The education sector in many countries is experiencing a push towards greater digitalization, driven by potential benefits such as increased efficiency, flexibility, and participation. To reap these benefits, the use of Learning Management Systems (LMS), systems that allow the planning and documentation of lectures, study material distribution, and assignment management, is increasingly mandated by educational authorities. In an experimental approach, we conduct an Implicit Association Test with 115 teachers in the state of Hesse, Germany, to investigate how implicit attitudes, spontaneous and affective evaluations that bypass deliberate thinking, toward LMS influence how intensively LMS are used. We find that implicit attitudes drive usage behavior both directly and by serving as the basis for teachers’ conscious evaluations. Our study shows that simply mandating the use of LMS does not achieve the proposed benefits of LMS, highlighting the need to design a way that fosters positive associations among teachers.