Prof. Dr. Stefan Stürmer

Stefan Stürmer Foto: Hardy Welsch

E-Mail: stefan.stuermer

Telefon: +49 2331 987-2776

Stefan Stürmer (17. November 1970 in München) ist ein deutscher Psychologe und Universitätsprofessor. Er leitet an der Fakultät für Psychologie der FernUniversität in Hagen das Lehrgebiet Sozialpsychologie. Seit 2022 ist er Prorektor für Lehre und Studium der FernUniversität.

Inhaltsverzeichnis

Leben

Stürmer studierte von 1992 bis 1997 Psychologie (Diplom) an der Westfälische Wilhelms-Universität und der Universität Leipzig. Im Anschluss daran war er als Doktorand und wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel tätig. Im Jahr 2000 wurde er in Kiel mit einer Dissertationsschrift zu kollektivem Protest und zivilgesellschaftlichem Engagement zum Dr. phil. promoviert. Nach einem einjährigen Forschungsaufenthalt als Post-Doctoral Research Fellow an der University of Minnesota (USA) in der Arbeitsgruppe von Mark Snyder kehrte er 2002 nach Kiel zurück, wo er bis 2007 eine Juniorprofessur für Angewandte Sozialpsychologie innehatte. Stürmer wurde im Jahr 2007 als Nachfolger von Helmut E. Lück auf die W3-Professur Sozialpsychologie an die FernUniversität berufen. Stürmer war von 2018 bis 2021 Gründungsdekan der Fakultät für Psychologie, zuvor langjährig geschäftsführender Direktor des Instituts für Psychologie der FernUniversität. Er wurde 2022 zum Prorektor für Lehre und Studium der FernUniversität gewählt.

Forschung und Lehre

In seiner sozialpsychologischen Forschung widmet sich Stürmer an der FernUniversität der Analyse von Gruppenprozessen für prosoziales Verhaltens sowie dem digital gestützten Lernen und Lehren in heterogenen Gruppen. Er hat sozialpsychologische Theorien und Modelle zu Protestverhalten, Helfen und Altruismus und positiven explorativen Kontakt und Xenophilie zwischen Gruppen und einführende sozialpsychologische Lehrbücher publiziert. Stürmer ist Ko-Autor einer Studie der FernUniversität in Hagen zur Qualität familienrechtspsychologischer Gutachten, die bundesweite Beachtung gefunden hat und leitet das Zertifikatstudiums Psychologie für Rechtsberufe der FernUniversität. Stürmer war und ist maßgeblich beteiligt an zahlreichen Projekten zur Erforschung und Weiterentwicklung digitalen Lehre, beispielsweise dem Projekt Diversity Inclusion in der mediengestützten Fernlehre (gefördert vom Land NRW), TransRegio E-Ass (Hochschulkonsortium DH-NRW) oder Innovationscluster NOVA.ea (gefördert von der Stiftung Innovation in der Hochschullehre, im Verbund mit der RWTH Aachen, der TH Köln und dem Deutschen Institut für Erwachsenenbildung).

Schriften (Auswahl)

Voltmer, J.-B., Reich-Stiebert, N., Raimann, J., & Stürmer S. (2022). The role of multi-attributional student diversity in computer-supported collaborative learning. The Internet and Higher Education, advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100868

Stürmer, S. & Siem, B. (2020). Sozialpsychologie der Gruppe (UTB). München: Ernst Reinhardt (2., aktualisierte und erweiterte Auflage).

Stürmer, S., Rohmann, A., Froehlich, L., & van der Noll, J. (2019). Muslim immigration, critical events, and the seeds of majority members’ support for radical responses: An interactionist perspective. Personality and Social Psychology Bulletin, 45, 133–145. https://doi.org/10.1177/0146167218780989

Stürmer, S., Christ, O., Jonkmann, K., Josephs, I., Gaschler, R., Glöckner, A. Mokros, A., Rohmann, A. & Salewski, C. (2018). 10 Jahre universitäres Fernstudium in Psychologie an der FernUniversität in Hagen. Psychologische Rundschau. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000400

Stürmer, S., Ihme, T. A., Fisseler, B., Sonnenberg, K., & Barbarino, M.-L. (2018). Promises of structured relationship building for higher distance education: Evaluating the effects of a virtual fast-friendship procedure. Computers & Education, 124, 51-64. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.015

Stürmer, S., & Siem, B. (2017). A group-level theory of helping and altruism within and across group-boundaries. In E. Van Leeuwen, & H. Zagefka (Eds.), The social psychology of intergroup helping (pp. 103-127). Cham: Springer.

Salewski, C., & Stürmer, S. (2015). Qualität familienrechtspsychologischer Gutachten. Eine aktuelle empirische Studie. Kindschaftsrecht und Jugendhilfe, 1, 4-9.

Stürmer, S., Benbow, A. E. F., Siem, B., Barth, M., Bodansky, A. N., & Lotz-Schmitt, K. (2013). Psychological foundations of xenophilia: The role of major personality traits in predicting favorable attitudes towards cross-cultural contact and exploration. Journal of Personality and Social Psychology, 105, 832-851. https://doi.org/10.1177%2F0146167217722555

Stürmer, S., & Snyder, M. (Eds.) (2010). The psychology of prosocial behavior: Group processes, intergroup relations, and helping. Oxford: Wiley-Blackwell

Stürmer, S., Snyder, M., & Omoto, A. M. (2005). Prosocial emotions: The moderating role of group membership. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 532-546. https://doi.org/10.1037/0022-3514.88.3.532

Stürmer, S., & Simon, B. (2004). Collective action: Towards a dual-pathway model. In W. Stroebe & M. Hewstone (Eds.), European Review of Social Psychology (Vol. 15, pp. 59-99). Hove, UK: Psychology Press. https://doi.org/10.1080/10463280340000117

Simon, B., Loewy, M., Stürmer, S., Weber, U., Freytag, P., Habig, C., Kampmeier, C., & Spahlinger, P. (1998). Collective identification and social movement participation. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 646-658. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.646

Weblinks

Prorektor für Lehre und Studium

Google Scholar Profil

Stefan Stürmer (November 17, 1970 in Munich) is a German psychologist and university professor. He heads the Social Psychology department at the Faculty of Psychology at the FernUniversität in Hagen. Since 2022, he has been vice rector for teaching and studies at the FernUniversität.

Inhaltsverzeichnis

Life

Stürmer studied psychology (diploma) at the Westphalian Wilhelms University and the University of Leipzig from 1992 to 1997. He then worked as a doctoral student and research assistant at the Christian Albrechts University in Kiel. In 2000, he received his doctorate in Kiel with a dissertation on collective protest and civic engagement. After a one-year research stay as a Post-Doctoral Research Fellow at the University of Minnesota (USA) in Mark Snyder's research group, he returned to Kiel in 2002, where he held a junior professorship in Applied Social Psychology until 2007. Stürmer was appointed to the W3 professorship of Social Psychology at FernUniversität in 2007, succeeding Helmut E. Lück. Stürmer was the founding dean of the Faculty of Psychology from 2018 to 2021, and previously served for many years as executive director of the Institute of Psychology at FernUniversität. He was elected Prorector for Teaching and Studies at FernUniversität in 2022.

Research and teaching

In his social psychological research at FernUniversität, Stürmer is dedicated to the analysis of group processes for prosocial behavior as well as digitally supported learning and teaching in heterogeneous groups. He has published social psychological theories and models of protest behavior, helping and altruism, and positive exploratory contact and xenophilia between groups as well as introductory textbooks. He is co-author of a study at the FernUniversität in Hagen on the quality of family law psychological assessments, which has attracted nationwide attention and he heads the certificate program in psychology for legal professions at the FernUniversität. Stürmer was and is significantly involved in numerous projects for research and further development of digital teaching, for example the project Diversity Inclusion in media-supported distance learning (funded by the state of North Rhine-Westphalia), TransRegio E-Ass (university consortium DH-NRW) or innovation cluster NOVA.ea (funded by the Foundation Innovation in University Teaching, in association with RWTH Aachen, TH Cologne and the German Institute for Adult Education).

Writings (selection)

Voltmer, J.-B., Reich-Stiebert, N., Raimann, J., & Stürmer S. (2022). The role of multi-attributional student diversity in computer-supported collaborative learning. The Internet and Higher Education, advanced online publication. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2022.100868

Stürmer, S. & Siem, B. (2020). Sozialpsychologie der Gruppe (UTB). München: Ernst Reinhardt (2., aktualisierte und erweiterte Auflage).

Stürmer, S., Rohmann, A., Froehlich, L., & van der Noll, J. (2019). Muslim immigration, critical events, and the seeds of majority members’ support for radical responses: An interactionist perspective. Personality and Social Psychology Bulletin, 45, 133–145. https://doi.org/10.1177/0146167218780989

Stürmer, S., Christ, O., Jonkmann, K., Josephs, I., Gaschler, R., Glöckner, A. Mokros, A., Rohmann, A. & Salewski, C. (2018). 10 Jahre universitäres Fernstudium in Psychologie an der FernUniversität in Hagen. Psychologische Rundschau. https://doi.org/10.1026/0033-3042/a000400

Stürmer, S., Ihme, T. A., Fisseler, B., Sonnenberg, K., & Barbarino, M.-L. (2018). Promises of structured relationship building for higher distance education: Evaluating the effects of a virtual fast-friendship procedure. Computers & Education, 124, 51-64. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.05.015

Stürmer, S., & Siem, B. (2017). A group-level theory of helping and altruism within and across group-boundaries. In E. Van Leeuwen, & H. Zagefka (Eds.), The social psychology of intergroup helping (pp. 103-127). Cham: Springer.

Salewski, C., & Stürmer, S. (2015). Qualität familienrechtspsychologischer Gutachten. Eine aktuelle empirische Studie. Kindschaftsrecht und Jugendhilfe, 1, 4-9.

Stürmer, S., Benbow, A. E. F., Siem, B., Barth, M., Bodansky, A. N., & Lotz-Schmitt, K. (2013). Psychological foundations of xenophilia: The role of major personality traits in predicting favorable attitudes towards cross-cultural contact and exploration. Journal of Personality and Social Psychology, 105, 832-851. https://doi.org/10.1177%2F0146167217722555

Stürmer, S., & Snyder, M. (Eds.) (2010). The psychology of prosocial behavior: Group processes, intergroup relations, and helping. Oxford: Wiley-Blackwell

Stürmer, S., Snyder, M., & Omoto, A. M. (2005). Prosocial emotions: The moderating role of group membership. Journal of Personality and Social Psychology, 88, 532-546. https://doi.org/10.1037/0022-3514.88.3.532

Stürmer, S., & Simon, B. (2004). Collective action: Towards a dual-pathway model. In W. Stroebe & M. Hewstone (Eds.), European Review of Social Psychology (Vol. 15, pp. 59-99). Hove, UK: Psychology Press. https://doi.org/10.1080/10463280340000117

Simon, B., Loewy, M., Stürmer, S., Weber, U., Freytag, P., Habig, C., Kampmeier, C., & Spahlinger, P. (1998). Collective identification and social movement participation. Journal of Personality and Social Psychology, 74, 646-658. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.646

Web links

Prorector for Teaching and Studies

Google Scholar profile

Sozialpsychologie | 08.04.2024