Dr. Louisa Sophie Arnold

Louisa Sophie Arnold Foto: Ines Leisegang

E-Mail: louisa.arnold

Schwerpunkt psychologische Gutachtenerstellung | Lehrtätigkeit im Modul 2, M.Sc. Psychologie

Lebenslauf

  • seit 2024 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Lehrbereich Gesundheitspsychologie an der FernUniversität Hagen

  • seit 2018 Psychologische Sachverständige im Bereich familienrechtspsychologischer Begutachtungen

  • 2013-2023 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Psychologie, Friedrich-Schiller-Universität, Jena, (Abteilung Forschungssynthese, Intervention und Evaluation am Institut für Psychologie)

  • 2006-2013 Studium der Psychologie (Diplom) an der Friedrich-Schiller-Universität, Jena an der Pennsylvania State University, State College, PA, USA

Forschungsinteressen

Publikationen

Eichinger, J., Büchler, A., Arnold, L., & Rost, M. (2024). Women’s and Provider’s Moral Reasoning About the Permissibility of Coercion in Birth: A Descriptive Ethics Study. Health Care Analysis. https://doi.org/10.1007/s10728-024-00480-4

Beelmann, A., Arnold, L. S., & Hercher, J. (2023). Parent training programs for preventing and treating antisocial behavior in children and adolescents: A comprehensive meta-analysis of international studies. Aggression and Violent Behavior, 68, 101798. https://doi.org/10.1016/j.avb.2022.101798

Rost, M., De Clercq, E., Arnold, L., & Rakic, M. (2023). Interventions to enhance cross-cultural competence in oncology: A meta-analysis of effectiveness studies and a qualitative review. European Journal of Oncology Nursing, 64, 102277. https://doi.org/10.1016/j.ejon.2023.102277

Rost, M., Stuerner, Z., Niles, P., & Arnold, L. (2023). Between “a lot of room for it” and “it doesn’t exist”—Advancing and limiting factors of autonomy in birth as perceived by perinatal care practitioners: An interview study in Switzerland. Birth. https://doi.org/10.1111/birt.12757

Arnold, L. S., & Beelmann, A. (2022). Gewalt und Prävention in Familie. In A. Schierbaum & J. Ecarius (Eds.), Handbuch Familie: Band II: Erziehung, Bildung und pädagogische Arbeitsfelder (pp. 799–817). Springer Fachmedien. https://doi.org/10.1007/978-3-658-19843-5_39

Beelmann, A., & Arnold, L. S. (2022). Prävention von Armuts- und Migrationsfolgen. Befunde einer Meta-Analyse zur Wirksamkeit psychosozialer und bildungsbezogener Interventionen bei Kindern und Jugendlichen. In A. Beelmann & D. Michelsen, Rechtsextremismus, Demokratiebildung, gesellschaftliche Integration. Interdisziplinäre Debatten und Forschungsbilanzen (pp. 383–411). Springer VS.

Rauch, S., Arnold, L., Stuerner, Z., Rauh, J., & Rost, M. (2022). A true choice of place of birth? Swiss women’s access to birth hospitals and birth centers. PLOS ONE, 17(7), e0270834. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0270834

Rost, M., Stuerner, Z., Niles, P., & Arnold, L. (2022). “Real decision-making is hard to find” - Swiss perinatal care providers’ perceptions of and attitudes towards decision-making in birth: A qualitative study. SSM - Qualitative Research in Health, 2, 100077. https://doi.org/10.1016/j.ssmqr.2022.100077

Beelmann, A., Arnold, L. S., & Schulz, S. (2020). Buffering negative effects of immigration on cognitive, social, and educational development: A multinational meta-analysis of child and adolescent prevention programmes. International Journal of Psychology, 56(3), 478–490. https://doi.org/10.1002/ijop.12725

Rost, M., Arnold, L., & De Clercq, E. (2020). “Boiling up the problem of violence” in childbirth?—An ethical viewpoint on medical professional responses to women’s reports of mistreatment in childbirth. Ethik in Der Medizin. https://doi.org/10.1007/s00481-020-00569-z

Arnold, L. S., & Beelmann, A. (2019). The effects of relationship education in low-income couples: A meta-analysis of randomized-controlled evaluation studies. Family Relations, 68(1), 22–38. https://doi.org/10.1111/fare.12325

Cheng, B. T., Rost, M., Clercq, E. D., Arnold, L., Elger, B. S., & Wangmo, T. (2019). Palliative care initiation in pediatric oncology patients: A systematic review. Cancer Medicine, 8(1), 3–12. https://doi.org/10.1002/cam4.1907

Arnold, L. S., & Beelmann, A. (2015). Grenzen des Einflusses? Können staatlich geförderte Präventionsprogramme die Paarebeziehungen sozial benachteiligter Eltern stabilisieren? [Limits of influence? Can publicly funded prevention programs improve couple-relationships of disadvantaged parents?]. In W. Driemeyer, B. Gedrose, A. Hoyer, & L. Rustige, Grenzverschiebungen des Sexuellen. Perspektiven einer jungen Sexualwissenschaft [Sexual boundaries. New prospects in the field of sexuology] (pp. 117–131). Psychosozial Verlag.

Arnold, L. S., & Aleman, A. (2011). Parents at the crossroads. A workbook designed for married couples contemplating separation or divorce. Arbeitsheft erstellt für die Oklahoma Marriage Initiative, Oklahoma City, OK, USA.

Sandra Fischer | 08.04.2024