Julia Zimmermann

Dr. Julia Zimmermann Photo: Fotostudio Knipper

Dr. Julia Zimmermann

associate member of CATALPA, project lead InterMINT, postdoctoral researcher at the department of educational psychology at the FernUniversität in Hagen

Email: julia.zimmermann

Phone: +49 2331 987-4319

Universitätsstraße 33 – Building 1
Raum D 2.017 (2. Etage), 58097 Hagen

What is my role within CATALPA?

I am a psychologist and postdoctoral researcher in the department of educational psychology. My research focuses on the psychological conditions and consequences of international educational mobility. A particular focus is on the study situation and the academic success of international students in Germany.

Why CATALPA?

The research center offers me many opportunities for exchange with other academics working on the topic of diversity at German universities. I particularly appreciate the interdisciplinary and application-oriented perspective of the research center.

    • Post-doctoral Researcher (Habilitandin), Faculty of Psychology, Department of Educational Psychology (Prof. Dr. Kathrin Jonkmann), FernUniversität in Hagen, Germany (since 2015)
    • Post-doctoral Researcher, Project “Mobilität und Identität [Mobility and Identity]”, Institute of Psychology, Friedrich Schiller University, Germany (2012–2015)
    • Research Fellow, Interdisciplinary Graduate School “Human Behaviour in Social and Economic Change”, Friedrich Schiller University Jena, Germany (2009–2012)
    • Pre-doctoral Researcher, Department of Personality Psychology and Psychological Assessment (Prof. Dr. Franz J. Neyer), Friedrich Schiller University Jena, Germany (2009–2012)
    • Pre-doctoral Researcher, Department of Personality Psychology (Prof. Dr. Franz J. Neyer), Potsdam University, Germany (2008–2009)
    • Psychological conditions and consequences of educational international mobility
    • Study situation and academic success of international students in Germany
    • Personal and social development in adolescence and young adulthood
  • Together with Prof. Dr. Kathrin Jonkmann, I lead the project InterMINT - International STEM Students in Germany, which is associated with CATALPA.

    • 2023

      Journals

      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023). Academic self-efficacy and value beliefs of international STEM and non-STEM university students in germany from an intersectional perspective. Education Sciences, 13(8), 786. https://doi.org/10.3390/educsci13080786

    • Talks and Poster Presentations

      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023a, February 8). Aktuelle Befunde aus dem Projekt InterMINT-Internationale MINT-Studierende in Deutschland - Das Zusammenwirken von Studienerfolgsprädiktoren auf individueller, Fach-, Hochschul- und kultureller Ebene: Studienbezogene Selbstwirksamkeit und Wertüberzeugungen internationaler MINT- und Nicht-MINT-Studierender in Deutschland aus intersektionaler Perspektive [Project Presentation]. CATALPA-Nachwuchskolloquium, FernUniversität in Hagen und online.
      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023b, February 28–March 2). Studienbezogene Selbstwirksamkeit und Wertüberzeugungen internationaler MINT- und Nicht-MINT-Studierender in Deutschland aus intersektionaler Perspektive [Paper Presentation]. 10th GEBF Annual conference, Universität Duisburg-Essen.
      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023c, July 31–August 5). Intersectional perspectives on expectancy-value beliefs of international STEM-students in Germany. [Paper Presentation]. 27th regional european conference of the international association for cross-cultural psychology (IACCP) 2023 in limerick, University of Limerick, Ireland.
      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023d, September 18–20). Ein intersektionaler Blick auf die studienbezogene Selbstwirksamkeit und Wertüberzeugungen internationaler MINT-Studierender in Deutschland. [Paper Presentation]. PAEPS 2023 – 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie in Kiel, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Deutschland.
      Zimmermann, J. (2023a, February 28–March 2). Internationale Studierende in Deutschland – Interdisziplinäre Befunde zu Studienerleben, Studienerfolg und Verbleibsintentionen [Symposium]. 10th GEBF Annual Conference, Universität Duisburg-Essen.
      Zimmermann, J. (2023b, October 5–6). What promotes academic success and well-being of international students in Germany? An overview of current findings. [Paper Presentation]. International conference: The future of higher education and science – a turn of the times, DZHW, Leibnitz University Hannover, Germany.

    • 2022

      Talks and Poster Presentations

      Preuß, J. S., & Zimmermann, J. (2022). Aktuelle Befunde aus dem Projekt InterMINT – Internationale MINT-Studierende in Deutschland. Das Zusammenwirken von Studienerfolgsprädiktoren auf individueller, Fach-, Hochschul- und kultureller Ebene. Traue ich mir ein MINT-Studium zu? Wie sich internationale Studierende in der Beantwortung dieser Frage unterscheiden und warum dies relevant für den Studienerfolg ist [Presentation]. DAAD-Leitertagung digital 2022, online.
      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023a, July 18–19). Right in the middle or just along for the ride? University belonging amongst international STEM students in Germany from an intersectional point of view. [Paper Presentation]. Transitions and mobilities - international students’ aspirations 2022, Fulda University of Applied Sciences.
      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023b, July 21–23). A “chilly climate” for female international students in STEM? An intersectional perspective on the determinants of sence of university belonging amongst international students in Germany in STEM and non-STEM subjects. [Poster Presentation, 2nd Price Poster Award]. Network gender & STEM conference 2022, Universität der Bundeswehr München.
      Preuß, J. S., Zimmermann, J., & Jonkmann, K. (2023c, September 10–15). Mittendrin oder „nur“ dabei? Determinanten des Hochschulzugehörigkeitsgefühls internationaler Studierender in Deutschland in MINT- und Nicht-MINT-Studiengängen [Paper Presentation]. 52nd DGPs congress, Universität Hildesheim.
      Zimmermann, J., Falk, S., Preuß, J. S., & Thies, T. (2022). Projektpräsentation im Rahmen der Jahrestagung internationale Studierende, Bonn: DAAD, Das Zusammenwirken von Studienerfolgsprädiktoren auf individueller, Fach-, Hochschul- und kultureller Ebene.

    • 2021

      Talks and Poster Presentations

      Zimmermann, J., Falk, S., Preuß, J. S., & Thies, T. (2021). Projektpräsentation [Project Presentation]. Auftaktveranstaltung zur förderlinie „forschung zu studienerfolg und studienabbruch II“, online.
      Zimmermann, J., Falk, S., & Thies, T. (2021, April 27–28). Projektpräsentation [Project Presentation]. BMBF-Transfertagung „Viele Wege führen zum Erfolg! Ein Dialog zwischen Forschung und Praxis über Studienerfolg und Studienabbruch“. https://static1.bmbfcluster.de/5/2/0/7/2_2c8356e18874275/52072_455d69dc1bb2955_web.mp4